Praktische tips voor jouw aangifte inkomstenbelasting

Belasting betalen is voor iedereen in Nederland verplicht. Een groot deel van de belastingen, zoals btw en accijns, betaal jij direct. De inkomstenbelasting werkt anders. Gedurende het jaar betaal jij een voorheffing via jouw werkgever. Achteraf wordt bepaald of jij te veel of te weinig betaald hebt. Hiervoor moet jij als particulier belastingaangifte doen.

Wanneer jij een brief hebt gehad van de Belastingdienst, dan ben jij verplicht om aangifte te doen. Dit geldt ook wanneer jij niks hoeft te betalen of geld terugkrijgt van de Belastingdienst.

Hoe pak jij dit slim aan zodat jij minder inkomstenbelasting hoeft te betalen of zelfs geld terugkrijgt? Met onze tips haal jij het meeste uit jouw aangifte inkomstenbelasting en voorkom jij dat jij dingen over het hoofd ziet.

Verzamel alle documenten

Verzamel van het hele jaar de documenten die jij nodig hebt voor jouw aangifte. Zo heb jij alles bij de hand wanneer jij de aangifte doet. De gegevens die handig zijn om te bewaren zijn:

1. Persoonlijke gegevens

  • Digid: Bewaar jouw Digid-code altijd goed. Mocht jij deze zijn vergeten dan kun jij deze opnieuw aanvragen via deze link https://digid.nl/aanvragen
  • BSN nummer: deze vind jij op jouw rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of verzekeringspas. Het BSN nummer bestaat uit 9 cijfers. Heb jij een fiscale partner? Dan heb jij zijn / haar burgerservicenummer ook nodig voor het invullen van de aangifte.
  • Rekeningnummer: indien jij een nieuw rekeningnummer hebt, geef jij deze zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst. Dit kun jij doen door te bellen met de Belastingdienst of door in te loggen bij Mijn Belastingdienst.

2. Aangifte vorig jaar: deze geeft een goede indicatie van hoe jouw aangifte er dit jaar uit komen te zien. Zeker wanneer jouw persoonlijke situatie ongewijzigd is.

3. Werk en/of uitkeringen: zorg dat jij jouw jaaropgave bewaard. Hiermee controleer jij of de gegevens die de Belastingdienst al voor jou heeft ingevuld correct zijn. Kan jij jouw jaaropgave niet vinden? Check dan jouw laatste loonstrook van het jaar, daar staat vaak ook jouw jaarsalaris op.

4. Reizen woon-werkverkeer: Krijg jij geen volledige reiskostenvergoeding van jouw werkgever en reis jij met het OV? Dan heb jij recht op belastingaftrek voor woon-werkverkeer. Wel moet de reisafstand minstens 10 km zijn en heb jij een openbaar vervoer- of reisverklaring van jouw werkgever nodig.

5. Eigen woning: ben jij in het bezit van een koopwoning? Dan zijn de volgende documenten belangrijk om te bewaren:

  • Ontvangen overzicht betaalde rente van hypotheekverstrekker;
  • Gegevens kapitaalverzekering als jij een (bank)spaarhypotheek hebt;
  • De WOZ-beschikking die jij ontvangt van jouw gemeente;
  • Een bewijs van een (eventueel) betaalde erfpacht;
  • Ga jij jouw eigen woning verbouwen? Bewaar dan alle bonnetjes en facturen. Deze heb jij nodig als de rente op de verbouwingslening wilt aftrekken. Bij controle kan de inspecteur van de Belastingdienst hier naar vragen;
  • Aftrekbare uitgaven bij de aankoop van een nieuwe woning (denk aan: advies- en bemiddelingskosten hypotheekadviseur, bereidstellingsprovisie. Notariskosten hypotheekakte, kadastrale rechten hypotheekakte, taxatiekosten voor het krijgen van een lening, kosten aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie en boeterente)
  • Leenovereenkomst en evt. aflossingsschema als jij geld leent van jouw ouders voor jouw eigen woning.

6. Pensioen: Onder het pensioen vallen de eventuele uitgaven die jij doet voor lijfrente. Bewaar in dit geval de lijfrentepolis.

7. Scholingskosten: Maak jij scholingskosten die niet worden vergoed door jouw werkgever? Dan kun jij deze vaak aftrekken wanneer dit meer dan €250,00 is. Bewaar hiervoor wel goed de betalingswijzen. Soms is het slim om de kosten voor meerdere jaren in één keer te betalen omdat er ieder jaar een minimaal bedrag geldt. Studiekosten voor mensen onder het nieuwe leenstelsel zijn niet aftrekbaar.

8. Alimentatie: Bewaar een overzicht van ontvangen of betaalde partneralimentatie. Advies- of advocaatkosten die gemaakt zijn om partneralimentatie te verkrijgen of te verhogen kan jij vaak ook aftrekken.

9. Ziektekosten: Controleer goed welke kosten rondom ziekte aftrekbaar zijn, want dit zijn er meer dan jij denkt! Zorg er daarom voor dat jij alle bonnetjes en facturen die te maken hebben met je ziekte of die van jouw partner goed bewaard. Soms zijn ook de kosten voor de ziekte van jouw kinderen en andere familieleden aftrekbaar.

10. Giften: Heb jij schriftelijke stukken ter onderbouwing van giften, dan zijn deze aftrekbaar. Voor een periodieke gift is geen notariële akte nodig. Een onderhandse akte is wel vereist. Je kunt daarvoor de modelovereenkomst van de fiscus gebruiken. Zo weet jij zeker dat jij de hele gift kunt aftrekken.

Andere giften zijn:

  • gewone giften;
  • vrijwilligerswerk.

11. Schulden: Bewaar de bewijzen of saldoverzichten van jouw schulden. De schuld van jouw huis valt hier niet onder.

12. Sparen, beleggen en onroerend goed: Van banken en beleggingsinstellingen krijg jij jaaropgaven. Meestal zijn de gegevens hiervan ingevuld door de Belastingdienst. Toch is het handig om deze jaaropgaven te bewaren. Zo kun jij controleren of de vooraf ingevulde aangifte klopt. Bewaar hier ook de jaaroverzichten van rekeningen van je kinderen en eventuele buitenlandse rekeningen.

13. Toeslagen: Heb jij te veel toeslagen ontvangen in 2020 dan moet jij deze terugbetalen. Dit valt onder schuld in box 3. Het is dus slim om de terugvorderingsbeschikking in de aangifte map te bewaren. Ook toeslagen die jij eerder teveel hebt ontvangen en nog niet terugbetaald hebt neem jij op in box 3.

Hoe doe ik aangifte?

Er zijn drie manieren om aangifte te doen:

  1. Via de website van de Belastingdienst;
  2. Via de app Aangifte 2020;
  3. Met een papieren formulier.

Voor wanneer moet jij aangifte doen?

Zorg dat jij de aangifte over 2020 vóór 1 mei 2021 invult. Wanneer jij dit niet haalt kun je voor 1 mei uitstel vragen.

Tip: doe jouw aangifte in maart. Zo krijg jij voor 1 juli 2021 al bericht. Wanneer jij geld terugkrijgt, betekent dit dat dit bedrag in de eerste helft van juli al op jouw rekening staat. Het slimst is om dit te doen in de tweede helft van de maand. In de eerste 2 weken ontdekt de Belastingdienst namelijk vaak nog fouten in de online aangifte die zij nog herstellen.

Aangifte controleren en invullen

Het grootste deel van jouw aangifte is al vooraf ingevuld wanneer jij online aangifte doet. Controleer of alles klopt en vul aan indien nodig.

Maak slim gebruik van het verdeelscherm bij fiscale partners

Soms kun jij veel belasting besparen als jij samen met jouw fiscale partner een aantal posten slim indeelt. Dit kan met het ‘verdeelscherm’. Dit is geïntegreerd in het aangifteprogramma van de Belastingdienst en zorgt dat jij kunt schuiven met gemeenschappelijke inkomensbestanddelen. Het aangifteprogramma rekent meteen alles door. Zo zie jij direct hoe je samen zo min mogelijk belasting betaalt.

Sla de aangifte op

Wij raden aan om een PDF van jouw aangifte te bewaren. Zo kun jij deze gebruiken voor het komende jaar.

Hulp nodig bij jouw belastingaangifte?

Wil jij zeker weten dat jouw aangiftes correct worden ingevuld? Of vraag jij je af of jij alle mogelijkheden benut? Neem gerust contact op en wij kijken op mogelijke aftrekposten of andere soorten kosten jij eenvoudig kan besparen.

Deel dit artikel

NBBU in Nederland

Wat houdt het in en wat verandert er vanaf januari 2022?