Het juiste personeel vinden voor jouw bedrijf is een uitdaging, maar na vele kennismakingen en gesprekken heb jij éindelijk de perfecte medewerker gevonden. Er is een match! Na een succesvolle doorloop van de proeftijd vind jij het tijd om je te verdiepen in de manier waarop je jouw medewerker bindt aan je bedrijf. Zo voorkom jij dat je keer op keer nieuwe medewerkers moet werven in deze krappe arbeidsmarkt.
Het werven van nieuw personeel brengt veel verborgen kosten met zich mee. Niet alleen betaal jij de kosten voor werven, er zitten ook kosten in het verlies van kennis en het inwerken van je personeel. Wij geven je tips om je personeel te binden en te boeien.
Wat leeft er onder jouw medewerkers? Personeel kan om allerlei redenen vertrekken. Denk aan: een onprettige sfeer, een te lage waardering óf zij zijn gewoon toe aan iets nieuws. Vaak hoor je pas achteraf dat medewerkers ontevreden zijn. Het is daarom verstandig om voortdurend hun tevredenheid te monitoren en te peilen waar hun behoeftes liggen. Zo bepaal jij wat je kan doen om het plezier en energie van je personeel te vergroten en voorkom je uitval(burn-out) en uitloop van personeel. Hoe onderzoek je dit?
Het goed inwerken van je medewerker heeft veel voordelen. Je medewerker voelt zich welkom en jij profiteert sneller van een productieve werknemer. Zij maken de kennis en vaardigheden snel eigen, leren de bedrijfscultuur sneller kennen en krijgen sneller een band met het team.
Overleg van tevoren wie het vaste aanspreekpunt gaat zijn voor je nieuwe medewerker en zorg ervoor dat het bureau van je werknemer uitgerust is met alle belangrijke programma’s. Zo voelt hij of zij zich vertrouwd en maakt een vliegende start.
Maak een goed inwerkplan. Wat is de belangrijke doelstelling van de inwerkperiode, hoeveel tijd neemt dit in beslag en hoe ga je die vormgeven? Wat verwacht jij van de medewerker na deze periode, wanneer valt deze begeleiding weg en kan hij de werkzaamheden zelf uitvoeren?
Vaak onderschat men het geven van een compliment. Een compliment op zijn tijd geeft je medewerker het gevoel gezien, begrepen en gewaardeerd te voelen. Erkenning en waardering zijn volgens veel onderzoeken een van de belangrijkste drijfveren van werknemers. Ook blijkt uit onderzoek dat maar liefst de helft van de werknemers hun baan opzegt als zij een slechte relatie hebben met hun leidinggevende.
Daarom: Bedank je medewerker voor hun werk, al is het maar een bemoedigend knikje. Geef jouw medewerkers de aandacht die zij verdienen en preek je waardering concreet uit. Extra vakantiedagen, mogelijkheid tot het doen van cursussen of een bonus. Let erop: kies niet voor individuele bonussen. Zo werk jij namelijk interne competitie in de hand en dit brengt de saamhorigheid niet ten goede.
Laat je medewerkers hun eigen talent/kracht ontdekken. Doen of leren jouw medewerkers iets waar zij goed in zijn en wat zij leuk vinden? Dan worden zij enthousiast. Dit is precies wat jij wilt. Werknemers blijven namelijk langer werken bij een organisatie die meegroeit met het toekomstbeeld dat zij voor zichzelf voor ogen hebben. Komt er een nieuwe functie vrij in het bedrijf? Vraag dan eerst of er intern interesse naar is. Zo houd jij je medewerkers binnenshuis en, blijven zij tegelijkertijd enthousiast en ontwikkelen zij zich.
Krijgen jouw medewerkers veel verantwoordelijkheid? Dan zorgt dit voor meer betrokkenheid en motivatie om goede resultaten te behalen. Het houdt je werknemers gestimuleerd en scherp. Let er wel op dat je hen niet te veel taken en verantwoordelijkheden geeft. Je wilt namelijk voorkomen dat je medewerker thuis komt te zitten met een burn-out.
Jouw medewerkers vinden goede arbeidsvoorwaarden belangrijk. Hierbij is salaris tegenwoordig niet meer de belangrijkste factor. Een goede balans tussen privé en werk is erg waardevol. Bied je personeel arbeidsvoorwaarden op maat en houd rekening met de wensen van je personeel. Zo bind jij bestaand en nieuw personeel aan je organisatie.
TOSS is gespecialiseerd in zaken rondom HR. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. TOSS helpt jou graag verder.